58- sekunda mnie rozwaliła. Toż to czyste zabójstwo
To, że są techniki obrony przed kimś kto chce odebrać nam broń położoną z prawej strony widziałem, ale taki motyw to dla mnie rzeczywiście coś mocnego.
Elghinn niema nic dziwnego w tym, że dobrze wykuty miecz w stylu 14/15w. świetnie tnie w końcu to cały świat kupował stal, bądź głownie z Europy, a nie odwrotnie Poza tym prawa fizyki są wszędzie takie same.
Fakt, pięćdziesiata ósma sekunda robi wrażenie, pierwszy raz widziałem coś takiego. Nawet próbowałem po obejrzeniu dokonać podobnej sztuki ze swoją kataną, lecz rezultaty były marne i nader zabawne Co do jakości europejskiej stali, to muszę się zgodzić, była ona w ówczesnym świecie jedną z najznakomitszych (chociażby toledańską wspomnijmy), jednakowoż nie zapominajmy, iż europejczycy pożądali z kolei stali damasceńskiej, bynajmniej europejskiego rodowodu nie posiadającej ;D
Damasceńska stal rzeczywiście była ceniona w Europie, ale bardziej jako ciekawostka technologiczna niż coś użytkowego. Należy oczywiście dodać, że badania nad tajemnicą jej produkcji przyczyniły się bardzo do rozwoju europejskiego hutnictwa. W wielu polskich karabelach kostiumowych są zrobione z niej głownie. Są bardzo ostre i twarde co na pewno dawało wspaniałe cięcia, jednak bardzo się też wykruszają i mają niemal zawsze nożowy przekrój (hira zukuri według japońskiej terminologii), przez co są podatne na złamanie przez uderzenie w płaz. Jest to zatem stal, która ma swoje duże zalety ale też poważne wady jak każda. Nie nadawała się też do masowej produkcji, co chyba jeszcze bardziej zmitologizowało jej wartość. Tymczasem w wielu indyjskich szablach i pałaszach są głownie z europejskimi markami. Poniżej zamieszczam filmik ze sztuki walki i ludowych tańców Sikhów z Pendżabu, gdzie pośród innych broni pojawia się Talwar- typ indyjskiej szabli zazwyczaj zrobionej właśnie ze stali damasceńskiej. Rzuca się w oczy technika szermiercza bardzo unikająca kontaktu i wykorzystująca puklerz (Sipar), co moim skromnym zdanie wynika właśnie z kruchości klingi (ale też olbrzymiej ostrości, o czym sam miałem okazję się przekonać)
Oczywiście trzeba odrobiny cierpliwości aby nie parsknąć śmiechem na widok imponującego zarostu panów i aranżacji muzycznej, aczkolwiek należy podziwiać umiejętności. Być może filmik powinien się znaleźć w temacie "inne sztuki walki", ale wrzuciłem go tutaj bo jest związany z resztą mojego posta. Mnie ten filmik poprawił strasznie humor, jest jakiś taki optymistyczno-atawistyczny:)
Fajnie , że panowie mają pasję i swoją sztukę walki. Ja jednak oceniam to pod względem samej sztuki walki bardzo nisko ponieważ wszystkie sztuki walki , które polegają na saltach, kręćkach, wymachiwaniu bronią zza głową , nad głową czy rzucaniu aby się ładnie kręciło są po prostu nieskuteczne. Nadają się świetnie na pokazy lub do cyrku ale nic poza tym.
Wyobraźcie sobie bitwę podczas , której nagle z kłębu walki widać jak szable latają w górę i się ładnie kręcą oraz saltujących wojowników ....
Kiedyś spytałem się jednego mistrza sztuki walki mieczem jak lepiej zakręcić bronią przed atakiem i zademonstrowałem mu dwa sposoby. Odpowiedź była bardzo krótka i jakże mądra , a mianowicie :
a po co ?
Twoja opinia Sensei, poniekąd potwierdza moją, że człowiek orientu żadnych rewelacji nie wynalazł Zresztą to nawet nie jest Twoja, czy moja opinia, tylko tych, którzy się z takowym człowiekiem orientu dawnymi czasy naparzali. Co do niepraktycznych elementów to jest to rzeczywiście częsty widok w tak zwanych tradycyjnych sztukach, czy szkołach walki. Zwykle powodem tego jest, że studenci danej sztuki musieli przez lata udawać tancerzy przed okupantami (Indie, Filipiny, Brazylia), lub, że po prostu mieli za dużo wolnego czasu i za mało się tłukli (Japonia 1638-1860). Nawet wielu japońskich mistrzów to potwierdza (np. Nakamura). Inni zaś twierdzą, że zachowane do dziś Koryu i tak są zdeformowane przez lata pokoju i nie pokazują faktycznego stanu dawnej japońskiej szermierki bojowej (np. Yoshinori Kono współcześnie tak twierdzi). Pomimo tych faktów wszystko co my współcześnie robimy wyrasta właśnie z pnia dawnych systemów walki, w naszym japońskim przypadku są to koryu. Link który wrzucił Lginn, do pokazów w Meiji Jingu, sfilmowanych przez Stevena Radzikowskiego (swoją drogą filmiki o koryu na jego koncie wszystkie wymagają zapoznania się) pozwala na własne niemal oczy zobaczyć na czym polega ten problem i wyrobić sobie własne zdanie. Reasumując, tak jak pisałem zamieściłem ten filmik bo pokazuje kontekst użycia szabli ze stali damasceńskiej, o której stali wspomniał Lginn. Jakkolwiek podskoki salta i tym podobne, to śmiech na sali, to zamaszyste okrężne ruchy szablą rzeczywiście wydają mi się przekonujące przy szabli o takiej krzywiźnie i kształcie rękojeści, a miałem do czynienia z kilkoma oryginałami, więc nie teoretyzuję tutaj. Poza tym, jak wspomniałem filmik ten jest wart zapoznania się także ze względów komicznych Oss
NawiÄ…zujÄ…c do naszej ostatniej rozmowy zobaczcie to :
debil z mam talent
Twierdzi, że trenuje samurajski miecz od ponad 20 lat...
Pierwsze co się nasuwa to : co to ma wspólnego z samurajskim mieczem ?
Drugie to : prawdziwy samuraj zrobiłby to bez zakrywania oczu bo nie o to chodzi w walce samurajskim mieczem
Trzecie to: myślę, że który kolwiek z moich studentów bez problemu zatłukł by go bokkenem na tej scenie
czwarte to : szanujący się samuraj nie ubrał by tak beznadziejnej hakamy
Niemniej w teatrze chyba ci aktorzy majÄ… bardziej skoordynowane ruchy
No i teatr to jakaÅ› forma sztuki wysokiej a ten kuglarz raczej nie aspiruje do takowej.
Morał z tego taki, że nie każdy Japończyk, który nazywa się samurajem naprawdę nim jest.
A propo sztuk walki mieczem z podskokami itp. oto natrafiłem na coś z naszego polskiego podwórka:
Jest to współczesna koreańska sztuka walki Haidong Gumdo. To taka mieszanka japońskich technik, materiału z koreańskich traktatów i różnych pokazowych gimnastycznych ewolucji, które delikatnie mówiąc mnie nie przekonują. Niemniej sporo ciekawych rzeczy, albo przynajmniej interesujących też robią.
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach