Walka mieczem - Słownik

Kamil Cz - 2008-04-03, 16:27
Temat postu: Słownik
Jak dla mnie to te wszystkie japonskie pojęcia są strasznie mętne. Na początku człowiek nie wie o co chodzi, a później... nie jest wiele lepiej :) Dlatego zamieszczam tu słownik...
(jest to przetłumaczony przeze mnie tekst ze strony http://www.tsuki-kage.com/terms.html
Na razie jeszcze nie wszysto, ale niedługo dokończę)

Sztuki walki związane z mieczem

Shinkendo- droga prawdziwego, poważnego, żywego miecza
Shin- prawdziwe, żywe albo poważne
Ken- miecz
Do- droga/ścieżka
Batto-do/jutsu- sztuka wyciagania miecza z równoczesnym cięciem
Iaido- sztuka wyciągania miecza i cięcia, zazwyczaj z klęczącej pozycji (seiza albo tatehiza)
Kendo- sport kontaktowy, pochodna tradycyjnej walki mieczem
Kenjutsu- sztuka używania już wyciągniętego miecza. Starsze określenie technik walki mieczem, lub Kendo. Zazwyczaj utożsamiane z Koryu Bugei (klasyczne tradycje sztuki wojennej)
Koryu Bugei- klasyczne tradycje sztuki wojennej, często zawierają szermierkę
Kenbu- tradycyjny taniec miecza
Kenpo- alternatywna nazwa Kenjutsu
Bakken- alternatywna nazwa Battojutsu
Gekken- alternatywna nazwa przedwojennego Kendo


Tytuły/pozycje

Kaiso- twórca stylu
Soke- spadkobierca i mistrz szkoły danego stylu
Sensei- nauczyciel/instruktor
Senpai- starsza osoba mająca większe dośwadczenie w danej sztuce wojennej albo innej profesji
Dohai- osoba na tym samym poziomie
Kohai- młodsza osoba mająca większe dośwadczenie w danej sztuce wojennej albo innej profesji
Uchidachi- osoba na której wykonuje się techniki tachiuchi
Shidachi- osoba która wykonuje techniki tachiuchi
Ukete- „blokująca dłoń” obrońca w określonym tachiuchi
Uchite- „uderzająca dłoń” atakujący w określonym tachiuchi
Seito- systematyczny student
Deshi- bezpośredni uczeń
Kyakubun- istruktor innego stylu który trenuje w nowej sztuce (traktowany bardziej jako gość)
Monjin- „osoba wewnątrz bramy” ktoś kto przeszedł inicjację (poprzez kishomon albo otrzymanie densho) in sztuce. Czasem rozpoznawany poprzez posiadanie pozycji instruktora.
Shibucho- kierownik gałęzi (kierownik dojo)
Fuku-shibucho – vice dyrektor (#2)
Hisho- sekretarz i/albo historyk
Kaikeishi- skarbnik

Przyrządy treningowe/broń

Bokuto albo Bokken- drewniany miecz treningowy
Shinai- rozszczepiony miecz bambusowy do sparringów (używany w Kendo)
Fakuro shinai- jw. ale pokryty skórą
Iaito- głównie nienaostrzony miecz do ćwiczeń (mugito)
Shinken- prawdziwy miecz
Katana albo Nihonto- japoński miecz
Suburito- duży bokken używany do ćwiczeń zamachu
Tanrenbo albo Tetsuo- ciężki bokken służący do treningu siły cięć

Stroje

Dogi/Keikogi – strój ćwiczebny
Hakama- tradycyjne szerokie spodnie wciąż używane w Aikido i Shinkendo, i w innych tradycyjnych Budo.
Machigi- „haori” z rekawami, kamizelka używana aby ochraniać dogi gdy wychodzimy z dojo
Haori- płaszcz bez rękawów używany aby ochraniać dogi gdy wychodzimy z dojo
Jinbaori- „Haori” bez rękawów, kamizelka zakładana na zbroję
Kaku-obi – sztywny pas. Tradycyjny pas który jest chudy i szeroki, owija się go wokół ciała 3 razy. Inny od bardziej popularnego pasa judo, obi.

Kierunki

Hidari- lewo
Mae, Omote albo Shomen- do przodu
Migi- prawo
Ura albo Ushiro- do tyłu
Ichimonji- dwa kierunki, 180 stopni
Shiho- 4 kierunki
Happo- 8 kierunków

Liczby

1. Ichi
2. Ni
3. San
4. Shi
5. Go
6. Roku
7. Shichi
8. Hachi
9. Kyu (or Ku)
10. Ju

Zestawy numeryczne

1. Ipponme
2. Nihonme
3. Sanbonme
4. Yohonme
5. Gohonme
6. Ropponme
7. Nanahonme
8. Happonme
9. Kyuhonme
10. Jupponm

Przydatne frazy

Daijobu- OK, wszystko jasne, bezpieczny
Domo-arigato-gozaimashita – bardzo dziękuje za to co zrobiłeś
Hai- tak
Hajime- zacząć, rozpocząć
Kiotsuke- posłuchajcie/zwróćcie uwagę
Konichiwa- dzień dobry, albo dobry wieczór
Konbanwa- dobry wieczór (późniejszy)
Kyukei- przerwa, odpoczynek
Matte- stój, zatrzymaj się (Chotto-matte – zaczekaj chwilę)
Mo-ikkai, albo Mo-Ichido – jeszcze raz
Mokuso- medytacja
ni Rei- ukłonić się...; sensei ni rei (nauczycielowi), katana ni rei (mieczowi)
Noto- schować miecz
Onegai-shimasu – proszę zrób coś, pokorny szcunek (nauczanie)
Seiza- pozycja klęcząca
Sumimasen- przepraszać
Taito- Związać i ułozyć miecz
Wakarimashita- Zrozumiałem
Yame- stop, zatrzymać się, przestać robić
Yo-i – przygotować się

Terminy

Chiburi- machnięcie mające na celu strzeonięcie krwi
Dojo- szkoła, hala treningowa
Dome albo Tome- zatrzymanie miecza na końcu machnięcia
Iai-goshi – 1) sposób czołgania się który umożliwi szybkie ruchy w każdym kierunku (hanza iaigoshi) 2) każda przygotowana pozycja
Kata- seria ruchów/wzajemnych oddziaływań, używana do naucznia technik i ich zastosowania
Kiai- manifestacja duchowej energii poprzez projekcję wokalną (inaczej okrzyk bojowy)
Ki- energia życia, która płynie we wszystkich istotach i rzeczach martwych
Ma-ai – dystans między przeciwnikami w trakcie walki
Nami- fala
Ogi- orientalny wachlarz
Tanren- trening, dyscyplina
Tonbo- ważka
Tsuba- garda miecza
Waza- technika
Zarei- formalny ukłon na kolanach
Zanshin- „ociągająca się świadomość”. Utrzymywać się w stanie ciągłego zagrożenia przez całą Kata’ę albo sekwencje.

Kihon Shikon- cztery fundamenty opracowania nowych technik miecza

Ashisabaki- praca nóg. Trzy podstawowe to: suriashi, sashiashi i kaitenashi
Taisabaki- koordynacja ciała z pracą nóg (taisabaki ichi, ni i san)
Kensabaki- ruch miecza
Toho Jusshin-ho – włącznie z trzema poprzednimi, 10 Toho (metody techniki miecza) aby stworzyć poprawną technike:
-Tenouchi- poprawy chwyt rękojeści miecza
-Ma-ai – odległość w walce między dwoma przeciwnikami
-Awase- różne sposoby zgrania ciała z ruchem miecza.
-Hohaba- postawa i równowaga
-Tachisuji (tosen)- jakość wymachu miecza i kąt przyjęty przez miecz w momencie cięcia
-Hasuji- kąt ostrza miecza w momencie oddawania ciecia
-Kakudo- kąt wymachu
-Jushin-no-ido – zmiana położenia ciała (środka ciężkości)
-Tome- umiejętność kontrolowania i zatrzymania miecza
-Nagashi, Kaeshi i Makuri- sposoby przejścia między cięciami.


Kamae (albo kurai)- przygotowane pozycje

Chudan- średnia pozycja, miecz wskazuje na szyje przeciwnika
Gedan- niska pozycja, miecz wskazuje na kolano
Waki- niska, boczna pozycja, z ostrzem miecza trzymanym z boku
Hasso- miecz pionowo równolegle do ciała pod kątem 35-45 stopni do tyłu.
Jodan- miecz nad głowę, 45 stopni do tyłu
Seigan- średnia pozycja z czubkiem miecza wycelowanym w naprzeciwległe ramię przeciwnika
Sei-gedan – niska pozycja, czubek miecza trzymany wysokości kolan przeciwnika ze od strony rąk na rękojeści.
Kasumi- „mgła, albo opar”. Blok wysoki

Ćwiczenia

Goho no kamae- prawa i lewa strona kamae, pięć kamae każde od chudan do chodan.
Happo no kamae- prawa i lewa strona kamae, osiem kamae każde od chudan do kasumi.
Juni no kamae- prawa i lewa strona kamae, obszerny zestaw kamae

Bloki

Seigan - Gyaku Seigan
Han Seigan - Gyaku Han Seigan
Han Hasso - Gyaku Han Hasso
Hasso - Gyaku Hasso
Gyaku- przeciwieństwo
Han- połowa
Hasso no Mikri- Hasso z nieco większym dystansem tachi i ha-suji by uniknąć kontaktu z mieczem przeciwnika o cal lub coś podobnego, wymaga wielkich umiejętności w Ma-ai
Kasumi- zobacz „Kamae”

Siła(intensywonść) i prędkość (blok, cios, ruch)

Siła(intensywność)
Go- twardo, lub niewzruszenie
Ju- miękko, półpłynne albo absorbujące energię
Ryu- płynnie, bez oporu

Szybkość
Kan- mała ze zgodnymi ruchami
Kyu- duża i gładka, ze zgodnymi ruchami

Ruch

Tsugiashi-zaawansowany ruch (stopy idą razem, a potem osobno)
Suriashi- ześlizgnięcie
Sashiashi- naturalny krok
Kaitenashi- krok zawracający, pivot
Tsuki- wepchnięcie
Hirazuki- wepchnięcie się z mieczem skierowanym na bok jeśli wycelowany jest w żebra
Nukitsuke- jednoręczne wyciagnięcie broni i cięcie z boku
Nukiuchi- jednoręczne i jednoczesne wyciągnięcie broni z cięciem
Kirikaeshi- obrona na którą składa się blok kasumi podczas zmiany kroku
Makiuchi- obrona na którą składa się blok kasumi podczas wycofania się krokiem szurającym, później do przodu tą samą stopą.
Kaeshiuchi- obrona na którą składa się blok gyaku-kasumi podczas wycofania się krokiem szurającym, później do przodu tą samą stopą.
Hangetsu- „pół księżyc”. Wariacja goho battoho zawierająca yokogiri
Mangetsu- „pełnia księżyca”. Wariacja goho battoho zawierająca kiriage.
Mikazuki- „sierp księżyca(rogalik)” Sparowanie które rysuje rogalik od góry do dołu
Makiosae- „owinieta kontrola” Obrona zazwycaj zaczynana od lewj seigan albo sei-gedan kamae
Makiotoshi- „owiniety upadek” Zwany także Maki otosu „owinięte opuszczenie”- obrona zaczynająca się z prawa kamae, powstanie do kasumi i obniżenie do chudan.
Iwawo- Mocny blok z szybką kontrą, zaczyna się z lewą noga wykroczną gyaku han seigedan i blok ciosu przeciwnika gyaku han-seigan albo gyaku han-hasso. Po uniknięciu miecza, natychmiastowy atak na szyję przeciwnika.

Jeśli są tam jakieś błędy związane z tłumaczeniem/sensem, proszę o pokazanie ich i skorygowanie. Dziękuje :)

Admin - 2008-04-06, 13:10

No to się trochę namęczyłeś... No myślę że jest ok ale najlepiej żeby się Sensei wypowiedział.
Kamil Cz - 2008-07-18, 15:27

Gorin Goho Gogyo – pięć zasadniczych obszarów treningu




Suburi- ciągłe uderzenia, lub trening wymachów mieczem.

Podstawy:
Shomenuchi- cięcie na wprost, lub na środek
Kesagiri- Cięcie wykonywane z góry do dołu, pod około 35 stopniowym kątem.
Makuri- cięcie które kontynuuje się wokół siebie do początkowego kamae (45 stopni)
Kiriage- cięcie z dołu do góry, pod kątem około 35-45 stopni.
Tsubamegaeshi- kombinacja cięć kesa i kiriage (znane także jako kaes hi)
Sinchokugiri albo Dotangiri- cięcie na wprost wyprowadzane z jodan kamae
Yokogiri- cięcie na bok, zazwyczaj na klatkę piersiową (mae yokogiri- cięcie boczne wykonywane na przód)

Zaawansowanie:
Furidome- trening suburi, polegajacy na zatrzymaniu miecza na końcu cięcia.
Kaeshi lub Gaeshi- „odwrót/powrót”. Cięcie z odwróceniem się (w tej samej linii)
Nagashi- płynąć. Płynne przejście z jednego cięcia do innego.
Nagashi-dome - Płynne przejście z jednego cięcia do sinchokugiri.
These five Suburi start from right Hasso & chudan for kesa, left & right side for yoko, left & right half waki for kiriage.
Te pięć Suburi zaczynają się z prawego Hasso & Chudan na kesa, lewa & prawa strona na yoko, lewa & prawa połowiczne waki na kiriage.

Poziomy ćwiczeń:
Ichi-no-tachi (Shomen i Kesa)
Ichi-no-tachi Zengo (Shomen i Kesa)
Ichimonji- dwa kierunki, przód i tył.
Ichimonji kesa/kiriage- dwa kierunki, przód i tył.
Shiho- cztery kierunki (jodan, chudan oraz gedan) z jednym, dwoma, lub bez kroków.
Shiho kesa/kiriage- cztery kierunki
Shiho 90/180 – cztery kierunki.
Gosango- suburi nad głową; 5 w prawo, 3 kirikaeshi, 5 w lewo.
Tonbogaeshi- z prawego Hasso -> krok naprzód z kesa -> yoko -> kesa z cofnięciem prawej nogi do tyłu -> ichimonji kasumi kesa -> yoko -> kesa z cofnięciem lewej nogi -> ichimonji kasumi kesa.
Ogi - Z prawej seigan, kirikaeshi do 45 -> 90 -> 180 -> 180 -> 90 -> 45 stopni.
Ogi hyakusanjugo – Z prawej seigan, kirikaeshi do 135 -> 90 -> 180 -> 180 -> 90 -> 135 stopni.
Ogi-gaeshi – z prawej seigan, kirikaeshi do 45 -> 90 -> 180 stopni -> mangetsu -> kirikaeshi do 180 -> 90 -> 45 stopni kirikaeshi.
Ogi-gaeshi hyakusanjugo – z prawej seigan, kirikaeshi do 135 -> 90 -> 180 stopni -> mangetsu -> kirikaeshi do 180 -> 90 -> 135 stopni kirikaeshi.
Kasumi-gaeshi – z prawego hasso -> krok do przodu z kesa na prawą stronę -> krok do tyłu z kasumi -> krok do przodu z kesa na prawą stronę -> zmiana na kasumi -> krok do przodu z kesa na lewą stronę -> krok do tyłu z kasumi -> krok do przodu z kesa na lewą stronę-> zmiana na kasumi.
Kasumi-gaeshi sotai – technika do pary z kasumi-gaeshi, jedno osoba zaczyna w hasso podczas gdy druga z prawego chudan.
Wszystkie kesagiri są wyprowadzane z jodan no kamae (na wysokości głowy)
Kensabaki - taisabaki ichi z mieczem. 10 elementów
Nami - yoko -> kesa -> yoko -> kesa.
Nami-gaeshi - 1) yoko -> kaeshi -> yoko -> kaeshi. 2) yoko -> santengiri -> yoko -> santengiri. 3) yoko -> mangetsu -> yoko -> mangetsu.
Oba Nami i Nami-gaeshi są ruchami ciągłymi, bez żadnych ograniczeń.
Nidan uchi - 5 częściowe, wielo kierunkowe suburi zawierające kaeshiuchi, gedan barai, makiuchi, kaeshiuchi i harai-uke.
Shi-shi no ken - suburi zawierające furidome, kaeshi, makuri, nagashi and nagashi-dome.

Tanren no Kata - Trening wykonywany w pojedynkę składający się z ustalonych wcześniej ruchów, mający na celu nauczenie się technik i ich zastosowania.

Happogiri
Happogiri Ura
Shoden no Kata
Kagamiishi Usen
Kagamiishi Sasen
Chuden Sei no Kata
Chuden Do no Kata
Jugo
Jugo shiho
Goho Hoen

Tameshigirior Shizan – cięcia wykonywane na bambusie, lub na tatami, za pomocą ostrego miecza

Tameshigiri Kihon Ichi
Tameshigiri Kihon Ni
Tameshigiri San
Tameshigiri Shi
Tameshigiri Go
Tameshigiri Roku
Tameshigiri Shichi
Tameshigiri Hachi
Tameshigiri Kyu
Tameshigiri Ju
Rokuten giri
Goho Batto-ho Soutai
Tameshigiri no Henka
Tameshigiri Chukyu
Tameshigiri Jokyu
Tameshigiri Shito

Tachiuchi - Wykonywany w parach, ustalony wcześniej, sparring

Rokudo 1 - 6
Shingyoso (Rokudo Kirikeashi)
Ippon
Uchi-tsuki
-----------Uchikomi
-----------Kirikomi
Ryu sui
Juppon
Isonami
Ichimonji-Santen
Shiho
Juppon Omote
Sanbon batto
Ippon tachiuchi henka
Tachiuchi henka (nidan waza, sandan waza)
Gasshiuchi
Ura waza, Gaiden waza & Jiyuwaza

Battoho – polegających na nauce układów cięć i schematów walki

Goho Battoho

Kihon Ichi
Kihon Ni
Santen
Santen ura
Shiho
Shiho ura
Gotengiri (ichi, ni; nagashi & kaeshi)
Maki-uchi zengo
Maki-uchi sayu
Hangetsu ura
Mangetsu
Hangetsu-gaeshi
Mangetsu-gaeshi
Goshiki
Goshiki santen
Goshiki santen ura

Toyama-ryu Gaiden

Toyama-ryu kata, gunto soho
Toyama-ryu kata, battojutsu
Toyama-ryu kata, iai-battodo
Toyama-ryu kata, jokyu
Toyama-ryu roppon kumitachi

Kuyo junikun - Dwanaście nakazów dziewięciu planet stratagem.




Ki – energia życiowa
Shin - umysł
Sei - precyzja
Kan (Ma) - przestrzeń
Chi - mądrość
Soku - oddech
Bin - szybkosć
Kan - zmysły
Gi - techniki
Riki - siła
Setsu - dośwaidczenie
Dan - zdecydowanie

Ot i wszystko... Za wszelkie błędy w pisowni/znaczeniu/sensie jak zwykle przepraszam i proszę o wskazanie ich i ewentualne poprawienie. Mam nadzieję, że komus pomoże. :)

Sebastian ?liwi?ski - 2008-07-18, 20:42

Brawo :!: :!: :!:

Oss 8-)

Sul893 - 2011-06-30, 23:15

Dzięki jesteś wielki:D

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group